ORIS x DISNEY?

Hos Oris tar de det grønne skiftet alvorlig – seriøs på innsiden og moro på utsiden Oris ProPilot X Kermit Edition: Det grønne skiftet har aldri vært morsommere.

Den nye ProPilot X Kermit Edition er utstyrt med Oris’ in-house Calibre 400, med en limegrønn urskive og en detalj du ikke ser hver dag: Den første i hver måned fylles datovinduet med en emoji av frosken Kermit. Oris kaller det «Kermit Day», og det handler om ikke å ta tingene for seriøst. Som Oris selv sier om klokken: «Vi er seriøst useriøse omkring det.

kjøp nå

”It’s Not Easy Being Green” synger Kermit i The Muppet Show når han stille uttrykker sine kvaler over livet. Det er ikke lett å være grønn. Stakkars Kermit. Hva kan være vanskeligere enn å være en enkel frosk som beiler til en glamorøs Miss Piggy? Kermit er lei av sin farge, fordi han mener at den «smelter sammen med så mange vanlige ting.» Det er faktisk så vanskelig å være grønn at det får Kermit til å ønske seg å være en annen farge. Inntil han husker de mange positive assosiasjonene med fargen grønn og til slutt både aksepterer og omfavner sin grønnhet. Oris har kommet til samme erkjennelse: Det over 100 år gamle sveitsiske klokkefirmaet har slått seg sammen med Disney og The Muppets for å tilføre hverdagen litt moro og sprell og lansert en spesialutgave av det kjente ProPilot X Calibre 400.

Veiledende utsalgspris NOK 49.950

Oris og Kermit deler nemlig mer enn bare en farge. Oris er inspirert av det klokkefirmaet kaller «The Joy of Mechanics». Ja, urmakeri er en alvorlig virksomhet, og Oris er virkelig seriøse omkring det, men med ProPilot X Kermit Edition handler det først og fremst om å gi folk et smil om munnen. Som de sier på fabrikken i Hölstein: Hvis en Oris-klokke kan gjøre noens dag bedre, så har vi gjort jobben vår. Oris har også en annen ting til felles med Kermit: Det er ikke lett å være grønn, og slett ikke å være både uavhengig og bærekraftig. Oris hører til de få klokkemerker i verden som ikke eies av et stort konsern, og har siden 2021 offisielt kunne kalle seg CO2-nøytral som de første i klokkebransjen.

kjøp nå

“39mm robust titan kasse og vanntett ned til 100 meter”

Kermit Day

ProPilot X Kermit Edition er utstyrt med Oris’ solide in-house Calibre 400, som tok selskapet seks år å utvikle. Den har et antimagnetisk urverk med imponerende gangreserve på fem dager og ti års fabrikkgaranti, som fortsatt er så sjelden i urindustrien at Oris kaller det ‘The New Standard’. Men selv om man er seriøs om sitt håndverk, kan man fortsatt ha et glimt i øyet: Som en liten detalj vises Kermit i datovinduet på den såkalte «Kermit-dagen», den første dagen i måneden, som en påminnelse om å ikke ta livet – og klokker – for alvorlig. Det er Oris ‘måte å si: Se opp, smil, gjør noe du liker. Det trenger ikke å ta mer enn fem minutter. For noen vil det være en tankevekker, for andre en kopp kaffe, et bad eller en tur. Kermit er en påminnelse om å finne glede. Alt er pakket utrolig pent inn i en robust titankasse på 39 mm, som er vanntett opptil 100 meter og utstyrt med Super-LumiNova samt Oris ‘patenterte LIFT-system, som gjør lenken enkel å betjene. Før man avviser Kermit-klokken som et barnslig tillegg, må man huske på dens svært voksne spesifikasjoner. Som Oris selv sier om klokken: «Vi tar det seriøst useriøst.»

Intervju med CEO, Rolf Studer og Kermit

“That’s it. If an Oris watch can make someone’s day better, we’ve done our job. That’s Kermit the Frog, too”

kjøp nå

Go Your Own Way

Oris ble grunnlagt i 1904 i Hölstein og har navnet sitt etter en bekk som rant bak fabrikken i Jura-fjellene. I løpet av få år markerte selskapet seg som en ambisiøs produsent av mekaniske klokker, som inkluderer ikoniske design som pilotklokken Oris Big Crown fra 1938 og den senere Sixty-Five, som er inspirert av en dykkerklokke fra 1965. Det kan overraske klokkeentusiaster som ikke kjenner til Oris, men på 1960-tallet var merket en av verdens største klokkeprodusenter med 800 ansatte og en produksjon på 1,2 millioner klokker i året. Selv om kvartskrisen på 1980-tallet for en stund tvang Oris i kne, fant selskapet igjen gnisten og lanserte i 1990 begrepet High-Mech for å understreke engasjementet for mekaniske klokker av høyeste kvalitet. Oris’ klokker er 100 prosent mekaniske og preget av et industrielt design og en signaturrød rotor på urhusets automatiske verk. Det er ingen Genève-striper på broene eller annen pynt på urverket. Det offisielle slagordet, ‘Go Your Own Way’, innkapsler kjerneverdiene som Oris har abonnert på i over 100 år, og som har gitt det kultstatus blant entusiaster: Uavhengighet, håndverk og kvalitet som er overkommelig.